هشتگ چیست؟

این مفهوم یک قابلیت است که کمتر در ایران استفاده شده است. هشتگ یک تویت جهانی در مورد موضوعات خاص است.  در حالت کلی تگ هایی وجود دارند که به شما کمک می کنند محتوای مشابه با تویت های خود را پیدا کنید. بر اساس گفته های منابع رسمی تویتر ( با ما همراه باشید ):
 

هشتگ مشخصه مشترک در جامعه برای اضافه کردن محتوا و متا داده های به تویت است. هشتگ مانند تگ های فیلکر هستند البته تنها به پست شما اضافه می شوند. شما بوسیله  گذاشتن علامت (#hashtag) یک هشتگ برای پست خود می سازید.

هشتگ ها روز به روز رواج بیشتری پیدا می کنند. البته بعضی افراد آنها را مضر دانسته و دوست دارند استریم تویتر آنها بدون  متا داده بوده و تا حد امکان “ارتباط انسانی تر داشته باشند”.  در هر صورت افراد زیادی از هشتگ استفاده کرده و این کار برای آنها جالب است بنابراین نکاتی در مورد آنها در بخش زیر بیان خواهد شد.

یک هشتگ را همانند سیتم tagging در سایت ( tag cloud  ) در نظر بگیرید. اما به صورت جهانی نه فقط محدود به یک سایت

کجا می توانم بفهمم افراد از چه هشتگی استفاده می کنند؟

#hashtags.org اولین مکان است که شما می توانید هشتگ های رایج و پر بیننده را پیدا کنید. این سایت همین طور جدولی از سایت های معروف  نیز به شما نشان می دهد:

هشتگ ها در توئیتر
هشتگ ها در توئیتر

Twemes.com یکی دیگر از منابع مفید برای کشف کردن هشتگ های جدید و پیگیری کردن آنهایی است که شما به آنها علاقه دارید. این سایت ابزار های هشتگ داشته و معمولا ثبت نام RSS برای هر استریم هشتگی را نیز پیشنهاد می کند:

راهنمای هشتگ ها در توئیتر
راهنمای هشتگ ها در توئیتر

Wthashtag.com نوعی سایت مرجع هشتگ است که کاربران منبع هشتگ آن را ویرایش می کنند. اگر شما نمی دانید هر هشتگی چه معنایی دارد یا اینکه نمی دانید چطور از آن استفاده کنید، شما می توانید در این سایت جست و جو کرده و  توضیح کاملی در مورد هشتگ کسب کنید:

  • چه زمانی اولین بار اختراع شده است
  • توضیح
  • لینک های خارجی
  • استریم زنده با استفاده از هشتگ
هشتگ hashtag
هشتگ hashtag

چطور می توان از هشتگ استفاده کرد؟

معمول هشتگ روش مناسبی برای جلوی چشم قرار گرفتن تویت های شما محسوب می شود. البته شما تنها زمانی می تواند از آنها استفاده کنید که تویت شما به ارزش موضوع اضافه کرده باشد بنابراین نباید علامت # را پشت هر کلمه ای قرار دهید. به یاد داشته باشید که  افراد دیگر از هشتگ ها برای جست و جوی مطالب استفاده کرده و این کار شما می تواند وقت آنها را تلف کند. اگر از هشتگ سوء استفاده کنید پیروان شما کاهش پیدا می کند. در بخش زیر مثال هایی از هشتگ های منطقی آمده است:

  • برای دسته بندی تویت ها بر اساس موضوعی خاص یا هدفی خاص  – مثلا #followfriday رسمی جالب برای پیشنهاد کردن یک تویت جدید به دوستان(یا کل دنیا) است:
  •  هشتگ به دفعات برای رویدادهای زنده در بلاگ استفاده می شوند. این کار باعث می شود پیگیری کردن رویداد ساده تر شود:

هشتگ ها در توییتر و بین کاربران ایرانی به ندرت استفاده می شوند ولی کاربرد های بسیاری دارند که به مرور به عرض می رسانیم.