همه ما می دانیم که رقبای قوی و قدیمی یک چالش بزرگ برای کسانی هستند که به تازگی تصمیم گرفته اند یک کسب و کار جدید راه اندازی کنند. در برخی از مناطق، رقبای وجود دارند که هزینه تبلیغات آنها به تنهایی برابر با فروش سالانه تازه واردان است. این افراد در کنار رقبای قوی استراتژی های مختلفی برای کسب درآمد دارند. یکی از این روش‌ها، استراتژی بازاریابی طاقچه است. برای آشنایی با مفهوم گوه بازار و مزایای آن به ادامه مطلب مراجعه کنید.

نیچ مارکتینگ چیست؟ گوشه بازار چه خبر است؟

نیچ مارکتینگ چیست؟

اگر از آن دسته از افرادی هستید که قصد دارید فعالیت تازه‌ای را شروع کنید و وارد بازار جدیدی شوید و می‌خواهید محصولات و خدمات خود را در آن معرفی کنید، بی شک با رقبای بسیار قوی و بزرگ در این حوزه مواجه خواهید شد. حال سوال این است که چه استراتژی می توانید به کار ببرید که بدون ایجاد حساسیت برای رقبای بزرگ، کسب درآمد کنید؟ یکی از راه های کسب درآمد در فعالیتی جدید که می خواهید وارد آن شوید، استفاده از قسمتی از بازار است که بزرگان این حوزه به سراغ آن نرفته اند. این نوع فعالیت ها را در اصطلاح نیچ مارکتینگ می‌گویند. 
نیچ مارکتینگ (Niche Marketing) یا همان گوشه بازار یا بازاریابی گوشه‌ای به معنی متمرکز کردن فعالیت‌های بازاریابی در قسمت کوچکی از بازار است. به قسمتی از بازار که کمپانی‌ها و برندهای بزرگ به هر دلیلی به آنها وارد نشده‌اند و همچنان بکر باقی مانده‌اند، نیچ مارکت می‌گویند. شرکت‌ها و کمپانی‌هایی که استراتژی بازاریابی خود را بر اساس این نوع بازارها بنا می‌کنند و نیازهای آنها را برطرف می کنند، به اصطلاح نیچ مارکتینگ گویند. در واقع می‌توان گفت که نیچ مارکتینگ یک استراتژی و فرصت عالی و کاربردی برای کسب و کارهای کوچکتر است تا بتوانند با بودجه‌ای کم، خدمات و یا محصولاتشان را به مشتریان خاصی ارائه دهند. 

تفاوت بین بازاریابی عمومی و بازاریابی تخصصی

همانطور که در بالا اشاره کردیم، در بازاریابی گوشه ای، شرکت ها به دنبال تعیین استراتژی های بازاریابی بر اساس نیازهای اقشار خاصی از جامعه هستند. این شرکت ها به جای ورود به بازار انبوه، تمرکز خود را بر یک گوشه از بازار انتخاب می کنند. همه ما می دانیم که نیازهای بازار بسیار زیاد است. با دانش عمیق مشتریان خود، شرکت ها می توانند اطمینان حاصل کنند که محصول یا خدمات آنها به درستی مورد نظر است.

برخلاف فروش گوشه، فروش عمومی وجود دارد. این نوع تبلیغات سعی می کند بدون توجه به قشر خاصی از جامعه، خدمات یا محصولات استانداردی را ارائه دهد تا مشتریان بیشتری متوجه آنها شوند. در این نوع بازاریابی، هدف به بخش های کوچکتر و متفاوت تقسیم نمی شود. در این نوع بازاریابی، شرکت ها بیشتر بر فروش تمرکز می کنند تا سودهای ناچیز در سمت بازاریابی.

 

مزایای بازاریابی طاقچه
چرا باید از بازاریابی طاقچه استفاده کنید؟ در پاسخ به این سوال می توان گفت که بازاریابی طاقچه می تواند مزایای زیادی برای کسب و کارها داشته باشد. اولین مزیت های استفاده از بازاریابی گوشه ای را می توان در بازار رقابتی خاموش نام برد. وقتی تصمیم می گیرید محصول یا خدمات خاصی را ارائه دهید، بدون شک شرکت های کمتری می توانند با شما رقابت کنند. هر چه رقبای شما کمتر باشد، برای شما بهتر است و راحت تر می توانید کالاها و خدمات خود را ارائه دهید.

هنگامی که درک خوبی از مخاطبان خود داشته باشید و گوشه ای از بازار را برای ارائه کالا و خدمات انتخاب کنید، دیگر از راه خود برای جذب مخاطب خارج نخواهید شد. با شناخت کامل مخاطبان خود، دیگر پول و زمان خود را در پلتفرم هایی که مخاطب شما را ندارند هدر نمی دهید. با توجه به اینکه در بازاریابی تخصصی با گروه خاصی از افراد سر و کار دارید، می توانید از تصاویر، عبارات و کلمات خاصی استفاده کنید که به راحتی در بین مخاطبان هدف شما طنین انداز شود. شما فقط می توانید به زبان آنها صحبت کنید و یک پیوند قوی با آنها ایجاد کنید.
سودآوری بالا می تواند یکی دیگر از مزیت های استفاده از بازاریابی طاقچه باشد. با توجه به اینکه بازاریابی طاقچه بازاری با رقابت کم است، شرکت هایی که از این استراتژی استفاده می کنند می توانند محصولات یا خدمات خود را با قیمت بالاتری عرضه کنند. به طور کلی، کسانی که در این بازارها فعالیت می کنند، محصولات و خدمات اختصاصی و تخصصی ارائه می دهند، بنابراین مصرف کنندگان حاضر به پرداخت مبلغ بیشتری هستند.

بازاریابی گوشه ای زمانی می تواند سودمند باشد که بتوانیم مشتریان خود را بر اساس ویژگی های خاصی تقسیم بندی کنیم. شما می توانید مشتریان را بر اساس ویژگی هایی مانند موقعیت جغرافیایی، سن، درآمد و ... تقسیم بندی کنید و محصولات و خدمات خود را بر اساس سلیقه و علایقشان به آنها ارائه دهید. بسته به بازار هدف، می توانید سطح کیفیت محصول ارائه شده، قیمت محصول و یا نحوه عرضه آن (از جمله محصولات با تخفیف، عمده فروشی و ...) را تعیین کنید.

به طور کلی می توان گفت که از مزایای استفاده از بازاریابی طاقچه می توان به رضایت کامل مخاطبان هدف، ایجاد پایگاه مشتریان وفادار، گشودن دریچه ای به بازارهای گسترده تر و البته برتری نسبت به رقبا اشاره کرد. ویژگی محصولات یا خدمات ساخته شده است.

درآمد غیرفعال چیست؟

بازاریابی طاقچه برای کدام مشاغل مفید است؟

بازاریابی طاقچه معمولاً گزینه ایده آلی برای استارتاپ هایی است که در یک منطقه خاص با افراد خاص کار می کنند. کسانی که به سادگی می خواهند وارد بازار شوند و فرصت رقابت با رقبای بزرگ و قدرتمند را ندارند، می توانند از بازاریابی گوشه ای بهره مند شوند. بازاریابی طاقچه می تواند انتخاب هوشمندانه ای برای کسانی باشد که می خواهند با سرمایه گذاری اندک درآمد کسب کنند. البته باید توجه داشت که نه تنها کسب و کارهای کوچک به این نوع بازاریابی علاقه مند هستند. گاهی اوقات شرکت های بزرگ نیز از این استراتژی استفاده می کنند.
یکی از سوالات متداول در حوزه بازاریابی این است که کارآفرینان در چه شرایطی باید از این استراتژی استفاده کنند؟ اگر کسب و کار در یکی از شرایط زیر باشد، استفاده از استراتژی های بازاریابی روند توسعه کسب و کار را بهبود می بخشد.
1. زمانی که رقبای زیادی در کسب و کار شما وجود دارد.
2. زمانی که بازار کسب و کار شما اشباع شده است.
3. وقتی تازه وارد هستید و قدرت زیادی برای رقابت با رقبای قوی ندارید.
4. اگر در تجارت خود قوی هستید، اما می خواهید خود را از رقبای خود متمایز کنید.